Bejegyzések november, 2012

OK és EQ otthon és a munkahelyen

»Írta - - 2012. nov 08 in Blog, Család, Érzelmi intelligencia, Karrier | 0 Hozzászólás

OK és EQ otthon és a munkahelyen

 Thomas A. Harris klasszikusnak számító OK vagyok, OK vagy címmel írt könyve nagyon megragadta a figyelmemet. Rendkívüli egyszerűséggel használható eszközt ad kezünkbe érzelmi intelligenciánk fejlesztésére és igazi kölcsönös kapcsolatok kialakításának képességére magán- és munkaéletünkben.Ennek 4 szintje: 1.     Tudatosítsuk magunkban érzéseinket.2.     Irányítsuk érzéseinket.3.     Tudatosítsuk magunkban mások érzéseit.4.     Segítsünk másokat érzéseik irányításában.Ahhoz, hogy jó kapcsolatokat alakíthassunk ki, azt kell tudnunk elérni, hogy ne pusztán érzelmi alapon hozzunk döntéseket, ne dühünkben reagáljunk, és ne is félelmünkben, hanem mindig gondolkodjunk, saját és a másik helyzetéről összegyűjtött racionális információink alapján, tudatosan hozzuk meg döntéseinket. Négyféle alapállásból tekinthetünk a világra:1. Én OK vagyok  - te OK vagy2. Én OK vagyok, - te nem vagy OK3. Én nem vagyok OK - te OK vagy4. Én nem vagyok OK - te nem vagy OK1. Én OK vagyok- te OK vagy Akik képesek ilyen alapállásban élni, szerencsések, kiegyensúlyozottak, és magabiztossággal alakítják kapcsolataikat a munkahelyükön, barátságaikban, és otthon. Képesek egyenrangú kapcsolatok kialakítására. Elmondhatják magukról, hogy elégedettek, békében élnek magukkal. Gyermekeiknek is esélyük van boldogan és kiegyensúlyozottan cseperedni.2. Én OK vagyok - te nem vagy OKŐk azok az emberek, akik jellemzően másokat vádolnak mindenért, ami nehézséget okoz, vagy nem sikerül. Ők azok, akik a maguk problémáiért másokat tesznek felelőssé. Nehezükre esik felelősséget vállalni saját döntéseikért, nehézségeikért, érzéseikért. Kapcsolataikban ők játsszák a “vádaskodó” szerepet. 3. Én nem vagyok OK- te OK vagy Ők jellemzően alacsony önértékelésű emberek, akik hajlamosak örökösen bűntudatban élni. Bármi nem sikerül, magukban keresik a hibát. Kerülik a kihívásokat, mert minden nehézség csak bűntudatukat erősíti tovább. 4. Én nem vagyok OK – Te nem vagy OK.A létező legrosszabb perspektíva. Ők sem magukat, sem másokat nem tudnak értékelni. Munkahelyen hajlamosak a destruktív viselkedésre, cinizmusra. Nem vállalják a felelősséget saját életükért. Hajlanak a depresszív gondolatokra és szerencsétlenségükért az egész világot teszik felelőssé. Családban hajlamosak átadni gyermekeiknek is az alacsony önértékelés tudatát. Szerencsére gondolataink irányításával képesek vagyunk változtatni helyzetünkön. Legközelebb megnézzük, hogyan terelhetjük magunkat  az “én OK vagyok – te OK vagy” helyzetbe.  Szeretettel,Tomori NóraLikeolj...

tovább