Érzelmi intelligencia kérdések

» Írta - - 2016. okt 11 in Blog, Érzelmi intelligencia | 0 Hozzászólás

Érzelmi intelligencia kérdések

Rengeteget beszélnek az érzelmi intelligenciáról. Van aki azért, mert jónak érzi magát e tekintetben, van aki azért mert nem. Senki sem tudja az érzelmeit tökéletesen kontrollálni, és hiába próbálnánk, úgysem sikerülhet. Azt el tudjuk viszont érni hogy megértsük saját érzelmeinket és ezek üzenetét. Ezen keresztül megérthetjük mások érzelmeit is. Mindez segíthet bennünket abban, hogy jó döntéseket hozzunk a mindennapi és a nagyobb kérdésekben és sikeresebbek lehessünk.

 

Ha nem azon erőlködünk, hogy kontroll alatt tartsuk az érzelmeinket, elrejtsük akár magunk elől is, hanem arra koncentrálunk, hogy minél többször megálljunk és megértsük az érzést, ami épp bennünk van, mi lehet a mélyebb oka, mit érthetünk meg ezen keresztül, akkor felhasználhatjuk érzelmeinket önmagunk építésére. De legalább is attól esetenként megmenekülhetünk, hogy irracionálisan viselkedjünk miközben magunk sem értjük, miért tesszük ezt.

 

Ha hajlamosak vagyunk könnyezni egy romantikus regény vagy film kapcsán, akkor valószínű, hogy empatikusak vagyunk. Ez azt jelenti, képesek vagyunk megérteni mások érzéseit. Ez jó dolog. De az érzelmi intelligencia túlmegy az empátiás készség meglétén. Arról is szól, hogy az érzelmek megértésének alapján hogyan vagyunk képesek érzelmeinket (és másokét) úgy irányítani, hogy személyes céljainkat szolgálják.

 

Tehát érzelmi intelligenciánk fejlesztéséül pár ötlet:

  1. Ne próbáljuk elrejteni érzéseinket, főleg nem magunk előtt. Gyakran álljunk meg, figyeljük az érzéseket, amik bennünk vannak. Mondjuk is ki hangosan. Igyekezzünk pontosan megérteni és megfogalmazni, mit érzünk és milyen mélyebb oka lehet. Le is írhatjuk, hogy még jobban tudatosítsuk.
  2. Más emberek aktuális napi vagy élethelyzete tekintetében is próbáljuk megfogalmazni, vajon hogy érezheti magát és miért. Tegyük ezt rendszeresen, nem az a lényeg, hogy mindig helyes eredményre jussunk, hanem maga az odafigyelés.
  3. Ne az érzéseinket próbáljuk kontrollálni, hanem az ezekkel kapcsolatos reakcióinkat, gondolatainkat. Így az ezekből következő megnyilvánulásainkat is jobban kontroll alatt tarthatjuk. Ritkábban kerülünk pl. az „utolsó csepp volt a pohárban, azért reagáltam túl” helyzetekbe.
  4. Ha már úgy érezzük, többé-kevésbé értjük érzelmeinket és képesek vagyunk másokét is felismerni, akkor törekedhetünk arra, hogy érzéseinket (és másokét) tudatos hozzáállásunkkal felhasználhassuk céljaink elérésére.

 

Sikeres érzelmi intelligencia fejlesztést kívánok!

Tomori Nóra, karrier tanácsadó

Hozzászólás