Koronavírus idején is lehet munkahelyet találni.
Munkaadóknak, munkavállalóknak, álláskeresőknek egyaránt bizonytalanságot okoz a járvány okozta felborultság. A munkaerőpiacon mindenképp súlyponteltolódás várható. Sok vállalat szimplán befagyasztotta a munkaerőfelvételt és van ahol leépítések várhatók.
DE LEHET MUNKAHELYET TALÁLNI
Vannak iparágak, szolgáltatási szektorok amiket minimálisan érintenek a változások vagy egyenesen a korábbinál több munkaerőre lesz szükség, ők bőven fognak új embereket felvenni.
A mai dolgozó generációk már sok vállalati átszervezést megéltek, két korosztályt azonban féltek, a 90-es évek szülötteit és az 50 feletti generáció tagjait. Az előbbieket azért mert ők még nem tapasztaltak válságot munkaerőként.
A rendszerváltást követő munkaerőpiaci felfordulást hírből sem ismerték. A 2008-2009-es leépítéseket gyerekként ugyan végigszemlélték oly módon, hogy láthatták szüleik aggodalmát, a család megélhetési körülményeinek megváltozását, de a maguk bőrén eddig csak szépen prosperáló munkaerőpiacot ismertek, sőt olyan munkareőpiacot amiben a munkavállaló diktált. Ezért várható, hogy őket másoknál jobban sokkolhatja egy esetleges leépítési hullám.
Az ötven plusz-os generáció helyzete pedig azért nehéz, mert ők azok akiket egy esetleges leépítési hullám véglegesen kitaszíthat a munkaerőpiacról. A vállalatok ha szorult helyzetben költséget kell csökkenteni, a munkaerőnek azt a részét tartják meg amelyik alacsony költségen viszonylagosan elegendő tapasztalattal bír és kellően adaptív. Ebből sok esetben az idősebbek kerülnek ki vesztesen mert drágábbak is és kialakultabb véleményük okán kevésbé hajlékonyaknak tartják őket. Sokáig dolgoztam HR területen, sok átszervezésben vettem részt, láttam mi zajlik a zárt ajtók mögött.
Hogyan lehet munkahelyet találni?
Ezért azt javaslom most nagyon fontos és sürgős „leltárat” készítenünk a vélhetően kialakult munkahelyi „helyzetünkről”, valószínűsíthető külső megítélésünkről. Ebben azért fontos különösen őszintének lenni magunkkal mert a kép ami már kialakult rólunk nem fog gyorsütemben megváltozni ha most gyorsan másként kezdünk viselkedni mint korábban. Esetleg kérjünk időpontot főnökünknél, adjon visszajelzést, személy szerint mire számítsunk. Lehet hogy semmitmondó választ kapunk de lehet, hogy világosan kiolvasható üzenet érkezik. Jobb az információ birtokában lenni mint annak hiányában.
Ha kicsit is nem vagyunk meggyőződve helyzetünk stabilságáról, akkor azonnal fogjunk neki munkaerőpiaci lehetőségeink felmérésének, a „hogyan tovább” lépéseit tegyük meg.
- Nézzük meg régi életrajzunkat, vegyük számba menet közben szerzett tapasztalatainkat.
- Gondoljuk át elvégzett projekteinket, sikeres feladatainkat, eredményeinket.
- Készüljünk fel arra, hogy talán videóinterjúkon leszünk megméretve, gondoljuk át hogyan tudjuk a monitor előtt a legjobb benyomást kelteni.
- Kiélezett munkaerőpiaci helyzetben mint amilyen a mostani, különösen fontos a „személyes márkánk” kialakítására, erősítésére odafigyelni.
Készítsünk egy olyan 1-2 mondatos személyes márka üzenetet, ami szakértelmünket, képességeinket fémjelzi és amit életrajzunkban, linkedin profilunkon és az interjúkon mindig kihangsúlyozhatunk.
Jó példa: „Folyamatszervezőként termelő vállalatoknak segítem a profitot növelni, a logisztikai költségeket optimálni.” A „ ….. segítek ….. valamit elérni…” fordulat figyelemfelkeltő és frappánsan kihangsúlyozza amit üzenni akarunk.
– Írjunk/like-oljunk a linkedin hírfolyamon hogy láttassuk magunkat.
-Telefonáljunk régi ismerőseinknek, csak beszélgeni, hogy eszükbe jussunk.
Drukkolok!
Tomori Nóra karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó, coach