Kompetens vagy szerethető?
Kompetens vagy szerethető legyek? Mi jobb ha kedvelnek, vagy ha hozzáértőnek tartanak? Kedvesség, közvetlenség, barátságosság, bizalomra okot adó viselkedés kontra tudás, IQ, szakértelem? Mi fontosabb a munkahelyi túléléshez és előrejutáshoz?
Ha visszagondolunk korábbi munkahelyeinkre, biztosan eszünkbe jutnak markáns példák olyanokra akik szakértelmükre, és akik kapcsolataikra fókuszáltak.
Kompetens vagy szerethető: az első benyomás
Amy Cuddy Harvard Business a School Professzora 15 éven át tanulmányozta az első benyomás hatását. Arra jutott, hogy az emberek az első találkozásnál akaratlanul is két dolgot mérnek a másikon.
1) Bízhatok-e benne?
2) Képes vagyok-e tisztelni?
Fontos a sorrend, a bizalomé a prioritás. Első benyomás megszerzése során az emberi agy gyors felmérést végez. Bármennyire is sokan gondolják, vagy szeretnék hinni, hogy a szakértelem primátust élvez a kapcsolatok fölött, ez pont fordítva van. Ahol a jó kapcsolat már adott, ott alakulhat ki bizalom. A bizalom pedig mindig előbbre sorolódik a szakértelemnél. A szakértelem kérdése csak ott merülhet fel, ahol a bizalom már megvan. Ha befolyásolni szeretnénk valakit aki nem bízik bennünk, akkor nem jutunk túl messzire.
Túlórázzak vagy társasági eseményre menjek?
Tipikus hiba amit sokan elkövetnek, hogy – mivel meg vannak győződve arról, hogy a szakértelem fontosabb a kapcsolatoknál – kihagyják a társasági eseményeket, nem kérnek segítséget, tartózkodóak, megközelíthetetlenek. Mindezt annak jegyében teszik, hogy a munkájukhoz jól értenek, ez elég a sikerhez. Mire pedig megtapasztalják, hogyan üt vissza a dolog, addigra már lemaradtak az előrejutásról.
Függetlenül attól, hogy mit dolgozunk, a munkahelyünkön mindig kialakul egy kis “mini társadalom”, aminek saját dinamikája van. Ha néhány olyan kollégánk nem szeret bennünket akire a többség hallgat, akkor elég gyorsan az egész “társadalom” ellenünk fordulhat, személyes márkánk értéke pedig elindul lefelé.
Jobb, ha kezet nyújtunk ellenfeleinknek
Charlotte Beers az Ogilvy and Mather Worldwide korábbi elnök-vezérigazgatója szerint a jó kapcsolatok rendszerint fontosabbak a szakértelemnél. “Ez a keserű valóság, még ha igazságtalannak is tűnik. Hibák, szakmai tévedések elkövetése kevésbé van hatással a sikerre mint a kapcsolatok minősége. Fel kell ismernünk, hogy eljön az a pillanat, amikor nem képviselhet bennünket tovább a munkánk minősége, csak a kapcsolataink által kialakult jó hírünk. Lehetőleg senkit se tegyünk az ellenségünkké. Beszállhatunk éles versenyekbe, de sose engedjünk elhatalmasodni személyes vitákat, nyújtsunk kezet ellenfeleinknek. Az a helyzet, hogy a jó kapcsolatokat építő munkatársat fogják kinevezni vezetőnek.”
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
kapcsolat
Olvass tovább:
Milyen munkában lehetnék boldog?
Gyakorlatok a boldogság fejlesztésére 1
Gyakorlatok a boldogság fejlesztésére 2
Sikeres kapcsolatépítést kívánok!
Tomori Nóra karrier tanácsadó, karrier coach, életvezetési tanácsadó
Referenciák szerethető vagy kompetens:
Lui, Spandas. Trust Vs Competence: What’s More Important In A Professional Work Environment? LifeHacker. Jan 18, 2016 (Accessed Jan. 31, 2017) itt
Barnes, Harrison. The Importance of Being Well-Liked in Your Job
Jan 24, 2014 (Accessed Jan. 31, 2017): itt
Dowd-Higgins, Caroline. Do You Want to Be Liked or Respected at Work? The Huffington Post. Feb. 5, 2013 (Accessed Jan. 31, 2017) itt