Kompetens vagy szerethető?
Kompetens vagy szerethető legyek? Mi jobb ha kedvelnek, vagy ha hozzáértőnek tartanak? Kedvesség, közvetlenség, barátságosság, bizalomra okot adó viselkedés kontra tudás, IQ, szakértelem? Mi fontosabb a munkahelyi túléléshez és előrejutáshoz?
Ha visszagondolunk korábbi munkahelyeinkre, biztosan eszünkbe jutnak markáns példák olyanokra akik szakértelmükre, és akik kapcsolataikra fókuszáltak.
Kompetens vagy szerethető: az első benyomás
Amy Cuddy Harvard Business a School Professzora 15 éven át tanulmányozta az első benyomás hatását. Arra jutott, hogy az emberek az első találkozásnál akaratlanul is két dolgot mérnek a másikon.
1) Bízhatok-e benne?
2) Képes vagyok-e tisztelni?
Fontos a sorrend, a bizalomé a prioritás. Első benyomás megszerzése során az emberi agy gyors felmérést végez. Bármennyire is sokan gondolják, vagy szeretnék hinni, hogy a szakértelem primátust élvez a kapcsolatok fölött, ez pont fordítva van. Ahol a jó kapcsolat már adott, ott alakulhat ki bizalom. A bizalom pedig mindig előbbre sorolódik a szakértelemnél. A szakértelem kérdése csak ott merülhet fel, ahol a bizalom már megvan. Ha befolyásolni szeretnénk valakit aki nem bízik bennünk, akkor nem jutunk túl messzire.
Túlórázzak vagy társasági eseményre menjek?
Tipikus hiba amit sokan elkövetnek, hogy – mivel meg vannak győződve arról, hogy a szakértelem fontosabb a kapcsolatoknál – kihagyják a társasági eseményeket, nem kérnek segítséget, tartózkodóak, megközelíthetetlenek. Mindezt annak jegyében teszik, hogy a munkájukhoz jól értenek, ez elég a sikerhez. Mire pedig megtapasztalják, hogyan üt vissza a dolog, addigra már lemaradtak az előrejutásról.
Függetlenül attól, hogy mit dolgozunk, a munkahelyünkön mindig kialakul egy kis “mini társadalom”, aminek saját dinamikája van. Ha néhány olyan kollégánk nem szeret bennünket akire a többség hallgat, akkor elég gyorsan az egész “társadalom” ellenünk fordulhat, személyes márkánk értéke pedig elindul lefelé.
Jobb, ha kezet nyújtunk ellenfeleinknek
Charlotte Beers az Ogilvy and Mather Worldwide korábbi elnök-vezérigazgatója szerint a jó kapcsolatok rendszerint fontosabbak a szakértelemnél. “Ez a keserű valóság, még ha igazságtalannak is tűnik. Hibák, szakmai tévedések elkövetése kevésbé van hatással a sikerre mint a kapcsolatok minősége. Fel kell ismernünk, hogy eljön az a pillanat, amikor nem képviselhet bennünket tovább a munkánk minősége, csak a kapcsolataink által kialakult jó hírünk. Lehetőleg senkit se tegyünk az ellenségünkké. Beszállhatunk éles versenyekbe, de sose engedjünk elhatalmasodni személyes vitákat, nyújtsunk kezet ellenfeleinknek. Az a helyzet, hogy a jó kapcsolatokat építő munkatársat fogják kinevezni vezetőnek.”
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
kapcsolat
Olvass tovább:
Hogyan éljünk együtt egy szuperérzékeny társsal?
Önbizalomnövelés: Szuperérzékenység a munkahelyen
Önértékelés: Virginia Satir nyomán
Mik az erosségei? Jó válasz az interjún
Szakmai erősségek álláskeresők számára
Munkahelyváltás. Honnan tudjam, hogy eljött az ideje?
Állásintrerjú kérdések, amikre biztosan készülj fel
Állásinterjú. Milyen hibát ne kövess el?
Sikeres kapcsolatépítést kívánok!
Tomori Nóra karrier tanácsadó, karrier coach, életvezetési tanácsadó
Referenciák szerethető vagy kompetens:
Lui, Spandas. Trust Vs Competence: What’s More Important In A Professional Work Environment? LifeHacker. Jan 18, 2016 (Accessed Jan. 31, 2017) itt
Barnes, Harrison. The Importance of Being Well-Liked in Your Job
Jan 24, 2014 (Accessed Jan. 31, 2017): itt
Dowd-Higgins, Caroline. Do You Want to Be Liked or Respected at Work? The Huffington Post. Feb. 5, 2013 (Accessed Jan. 31, 2017) itt