Az empatikusság természetes képességünk. Mindenkié. Még munkahelyünk együttműködés-képtelen tagjaié is. Mit is jelent? Átérezni a másik ember érzéseit, elképzelni, hogyan gondolkodik, mi mozgatja. Empatikus embertársaink intenzívebben törődnek mások jóllétével és élhetőbbek kapcsolataik kollégáikkal, főnökeikkel.
Empátia a karrierben
– Könnyebben megértünk és meg tudunk győzni másokat – munkatársat, vevőt – ha empatikusak vagyunk.
– Meg tudjuk jósolni kollégánk, vevőnk várható cselekvését. Hamarabb rájövünk, mivel motiválhatjuk munkatársainkat.
– Konfliktus esetén hamarabb átlátjuk a másik fél félelmeit, kérdőjeleit, a ki nem mondott szavakat.
Daniel Goleman röviden így fogalmaz: “Egy vezetőnek három okból kell empatikusnak lennie:
- csapatépítés, összetartás
- globalizáció okozta kulturális megértés
- munkaerő megtartása.
Sikeresebb lesz karrierünk, ha fejlesztjük empátiás készségünket!
- Mosolyogjunk az emberekre. A mosoly olyan nem tudatos automatizmusokat indít mindkét félben, ami a másik embert közelebb lévőnek érzékelteti. Ezzel nő az együttműködésre való késztetés.
- Mondjuk ki a másik ember nevét beszélgetés közben minél többször. Az emberek szimpatikusnak találják azt a beszélgetőpartnert, akitől hallják a nevüket. Nevünket jó érzés hallani, többet szeretnénk tudni arról és közelebb érezzük magunkat ahhoz, aki kimondja.
- Bólogassunk miközben hallgatunk valakit és forduljunk felé. Jó érzés számára, ha tudja, hogy figyelnek rá és komolyan veszik őt. Együttműködőbbé válik.
- Emeljük ki a jól sikerült feladatokat, bőkezűen adjunk konkrét pozitív visszajelzéseket, elismerést.
- Ne szakítsuk félbe a másikat. Gyakoroljunk önkontrollt és várjunk saját mondandónkkal.
- Fókuszáljunk teljes mértékben a másikra és ezt mutassuk is ki. Tegyük le a telefont. Nézzünk rá. Ne fordítsunk hátat. Régóta tudjuk, hogy nonverbális üzeneteink a teljes üzenet 93%-át teszik ki a 7 % verbális résszel szemben.
- Mélyebb beszélgetést kezdeményezzünk. Osszunk meg valamit magunkról (nem kell borzasztó személyesnek lennie) és figyeljük meg, hogy a másik fél “veszi-e a lapot”. Ha igen, az azt jelenti, maradandóbb lesz számára a beszélgetés, közelebbivé válhat a kapcsolat