Reputáció: akkor is beszél rólad, amikor nem vagy jelen
Képzeld el, hogy belépsz egy tárgyalóba. Még le sem ültél, de a többiek már tudnak rólad valamit. Nem is biztos, hogy találkoztak veled korábban – elég volt egy kolléga, egy ügyfél ismerős mondata, egy poszt, vagy like amit olvastak, láttak tőled. Ez az a pillanat, amikor rájössz: a reputációd előtted jár. Amikor karrier coaching konzultációkon dolgozom ügyfelekkel, szinte általános a bizonytalanság: vajon az-e a megítélésem, amire vágyom?
Mi a reputáció? Egy címke? Egy történet? A reputációt nem posztokkal, nem PR-cikkekkel építed. Hanem azokkal a döntésekkel, amelyeket akkor hozol meg, amikor senki sem figyel. Csak később derül ki, hogy valójában mindenki emlékszik rá.
A reputáció jelentése – a csendes önéletrajz?
Latin gyökerű szó, jelentése: hírnév. Magyarul leginkább úgy mondhatnánk: az a kép, amit mások őriznek rólad.
Sokan összekeverik az imázzsal, vagy a karakterrel. Az imázs az, amit szeretnél mutatni magadról. A karakter, aki valójában vagy. A reputáció viszont az, amit mások ténylegesen gondolnak rólad. És hosszú távon mindig a reputáció az erősebb, mert ez áll össze azokból a tapasztalatokból, amelyeket veled kapcsolatban szereztek.
Gondolj bele: ha valakiről azt hallod, mindig pontos, lelkes, következetes, akkor hiába próbálna mást mondani magáról, a reputációja már előre lefestette a róla alkotott képet.
Miért foglalkozz vele?
Warren Buffet megfogalmazásában „20 évig tart felépíteni, 5 percbe telik lerombolni.”
A sikeredet nemcsak a tudásod és a készségeid formálják, hanem az is, amit rólad mondanak, amikor nem vagy ott. Ha jó a híred:
-
ajánlásokhoz vezet, mert mások szívesen dolgoznak veled,
-
bizalmat teremt, még mielőtt megszólalnál,
-
és felértékeli a szakértelmedet, mert a hitelesség mindig vonzóbb, mint egy önmagában álló diploma vagy titulus.
A jóhírnév olyan, mint egy ajtónyitó. Van, akinek könnyedén tárja ki a lehetőségeket. Másoknak viszont, ha nem ügyelnek rá, inkább bezárja őket.
Hogyan épül a mindennapokban?
A hírnevünk a nagy pillanatokban formálódik? Amikor előadást tartasz, amikor sikerül egy projekt, vagy amikor kineveznek egy új pozícióba? Valójában épp az apró döntések, a hétköznapi gesztusok írják a legerősebb sorokat a rólad szóló történetbe.
Képzeld el például:
-
Egy kollégád stresszes helyzetben elveszíti a türelmét. Te viszont nyugodt maradsz, és higgadt hangon keresel megoldást. Később, amikor valaki egy megbízható, kiegyensúlyozott embert keres egy feladathoz, te jutsz eszükbe.
-
Egy projekt sikeres lett, és bár te sokat dolgoztál rajta, nyilvánosan megköszönöd mások hozzájárulását is. A csapat megjegyzi: veled jó együtt dolgozni, mert el tudsz ismerni másokat.
-
Elfelejthetnéd, de eszedbe jut, hogy a kollégád múlt héten szólt: a gyereke vizsgára készül. Megkérdezed tőle, hogy sikerült. Ez az apró figyelmesség mélyebb nyomot hagy, mint hinnéd.
A reputáció nem kampány. Nem egy jól megírt poszt vagy bemutatkozás adja. Hanem az a következetesség, ahogy viselkedsz, akkor is, amikor senki sem figyel.
Digitális reputáció: az online lábnyomod
Ma már nemcsak a személyes találkozásokban épül a hírneved. Sokszor előbb írják be a nevedet a keresőbe, minthogy találkoznának veled. Amit ott találnak, az lesz az első benyomás.
Egy erős LinkedIn-profil, szakmai cikkek, konferencia-részvételek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy hitelesnek lássanak. Ugyanakkor a közösségi médiában tett félmondatok, indulatos hozzászólások vagy könnyelmű fotók ugyanúgy a reputációd részévé válnak.
Gondold végig: ha ma valaki rád keres, vajon az a kép rajzolódik ki, amit te szeretnél?
A digitális reputáció abban különleges, hogy nem múlik el. Ami egyszer kikerült az internetre, annak nyoma marad. Épp ezért a legbiztosabb stratégia a tudatosság: csak olyat írj, ossz meg, reagálj, amivel hosszú távon is azonosulni tudsz.
Tipikus apróságok, amik rombolnak
-
Túlzás és szépítés: rövid távon hatásosnak tűnhet, de ha kiderül az igazság, hosszú időre bizalmatlanságot szül.
-
Mások kritizálása a hátuk mögött: lehet, hogy pillanatnyilag közelebb hoz valakihez, de hosszú távon mindenki tudni fogja, hogy róluk is így beszélsz.
-
Felkészületlenség: ha rendszeresen így jelensz meg, egy idő után ez válik a nevedhez tapadó címkévé.
-
Hibák eltitkolása: a legtöbben elfogadják, ha valaki hibázik. Amit nem bocsátanak meg, az a felelősségvállalás hiánya.
Ezek a buktatók azért veszélyesek, mert sokszor nem is tűnnek akkora dolognak abban a pillanatban. A reputáció viszont pont az apróságokból rakja össze a képet.
Hogyan fejleszd tudatosan a jóhíred?
A reputáció nem születik meg egyik napról a másikra, és nem is egyetlen nagy gesztuson múlik. Apró, ismétlődő döntések és szokások formálják.
Néhány biztos alap:
-
Légy következetes. Ha azt mondod, megcsinálsz valamit, tartsd is be. A hitelesség itt kezdődik.
-
Figyelj másokra. Egy név, egy apró személyes részlet megjegyzése sokszor fontosabb, mint egy hosszú beszéd.
-
Vállald a hibáidat. Az „tévedtem” sokkal erősebb, mint bármilyen kifogás.
-
Adj teret másoknak. Ha nyilvánosan támogatod egy kolléga ötletét, az a te reputációdat is erősíti.
-
Zárj le jól minden interakciót. Egy rövid köszönet, egy tiszta következő lépés vagy bátorító mondat hosszú ideig megmarad az emberekben.
A tudatos reputációépítés olyan, mint egy befektetés. Nem látod azonnal az eredményt, de idővel egyre nagyobb értéket teremt.
A reputációd a legfontosabb tőkéd. Nem látszik, nem mérhető pontosan, mégis minden kapcsolatodban ott van. Előtted jár, beszél helyetted, és sokszor többet nyit vagy zár, mint bármelyik önéletrajz vagy bizonyítvány.
Érdemes tudatosan építeni, mert a hírneved akkor is dolgozik, amikor te nem vagy jelen.
Ha szeretnél tudatosan dolgozni a szakmai reputációd fejlesztésén, várlak szeretettel karriertanácsadásra.
KAPCSOLAT
Tomori Nóra
Karrier coach, HR szakértő, Life coach
Gyakori kérdések
Mi a különbség a reputáció és az imázs között?
Az imázs az, amit mutatni szeretnél magadról. A reputáció az, amit mások ténylegesen gondolnak rólad a tapasztalataik alapján.
Mennyi idő felépíteni egy jó szakmai reputációt?
Sok év munkája. De néhány rossz döntés is elég lehet ahhoz, hogy kárt szenvedjen – ezért a legfontosabb a következetesség.
Hogyan javítható, ha sérül a reputációm?
Őszinteséggel és kitartó munkával. Vállald a hibáidat, kérj bocsánatot, mutasd meg tettekkel, hogy változtatsz. Idő kell hozzá, de lehetséges.
Reputáció témában ez a cikk is érdekelhet: Szaktudás és személyes márka
Itt találod Warren Buffett „Reputation is everything in business” témájú előadását.