Munkahelyi kommunikáció – tippek, hogyan kommunikálj jól
A munkahelyi kommunikáció nagyon sok kezdő és tapasztaltabb munkatárs számára rejteget kihívásokat. A hatékony írásbeli és szóbeli kommunikáció nagymértékben növeli az esélyt arra, hogy észrevetesd magad, elismertesd képességeidet és eredményeidet. Sőt, általában igaz, hogy nem a legjártasabb munkatársat nevezik ki vezetőnek, hanem azt, akinek a legjobbak a kommunikációs képességei.
Jó munkahelyi kommunikáció alapjai
1. Világos, tömör, célratörő emaileket írj. A lényegi üzenettel kezdd, egyszerű nyelvezetet használj, tördeld bekezdésekbe mondandódat és az adott bekezdés legfontosabb üzenetét a bekezdés elejére illeszd. Sose tegyél fontos csatolmányt egy másik csatolmányon belülre! Így több esélyed lesz, hogy időhiánnyal küzdő munkatársaidhoz valóban eljusson az üzeneteid lényege. Mindig nézd át a helyesírást, az elírásokkal tarkított emailek igénytelen munka benyomását keltik.
2. Beszélgetések során igyekezz szakértőnek mutatkozni az adott témában. Így hitelesebbnek látnak téged és könnyebben tudsz támogató kapcsolatokat kialakítani. Hozhatsz példát korábbi tapasztalatodból vagy a tanulmányaidból.
3. Többet hallgass és figyelj, mint amennyit beszélsz. Adj lehetőséget beszélgetőpartnereidnek véleményük kifejezésére, bevonódásra, ahelyett, hogy mindig csak a magad üzenetét “szajkózd”.
4. Mindig keress közös pontot, lehetőséget az egyetértésre. Lehet, hogy alapvetően különböző az álláspontotok, de biztosan találsz olyan tényezőt is, amiben osztani tudod a másik véleményét. A közös pontok megtalálása nagyon erős eszköz a jó kommunikáció és a sikeres kapcsolatok kialakítása terén.
5. Sose kritizálj vagy ítélkezz azonnal. Igyekezz nyitott maradni, minél jobban megérteni az adott helyzetet és a körülményeket.
6. Ha valamit nem értesz, mindig kérdezz, ne próbálj úgy tenni, mintha minden világos lenne. Kérdezni nem szégyen, hanem az alapos megértés igényének a jele! Sőt több annál, empatikusnak látnak téged, ha értő figyelmet mutatsz. “Tehát azt javaslod, hogy…” Akkor jól értettem, hogy…”
7. Figyelj, vedd észre hallgatóságod non-verbális reakcióit és reagálj rá. Igyekezz alkalmazkodni beszélgetőtársad stílusához is, ezzel szimpátiát kelthetsz. Igyekezz szükségleteid, igényeid, céljaid megérteni, és beszélgetést a célokra koncentrálni.
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás terén személyes konzultációt, itt létesíthetsz velem kapcsolatot: kapcsolat
Olvass tovább:
Pályaváltás bármilyen életkorban
Milyen munkában lehetnék boldog?
Munkahelyváltás. Honnan tudjam, hogy eljött az ideje?
Szakmai erősségek álláskeresők számára
Önértékelés: Virginia Satir nyomán
Online interjú. Tegyél jó benyomást!
Szeretettel,
Tomori Nóra, karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó, coach