Munkahely és beilleszkedés
Mindannyian kategorizálunk, címkézünk, minősítünk és az első benyomásaink alapján hosszútávra szóló véleményt alkotunk. Hát igen, így vannak ezzel mások is velünk kapcsolatban. Vigyázzunk tehát nagyon azokkal a bizonyos első benyomásokkal, amiket új munkahelyünkön teszünk. Szerencsére a legtöbb pozícióban nem hivatalosan, sőt kimondatlanul is megadatik az a kezdeti időszak, amikor még nem várják tőlünk, hogy mindent tökéletesen előremozdítsunk. De az biztos, hogy figyelnek bennünket. Ezért igyekezzünk tudatosan jó üzeneteket küldeni magunkról.
Munkahely és beilleszkedés: ezekre figyelj!
1. Sose késsünk az első napokban, hetekben. Ha mindjárt az elején késnénk, nemcsak pontosságunkat, de megbízhatóságunkat is megkérdőjelezik és a vélemény talán örökre be is ég vezetőink, kollégáink gondolkodásába. Hiszen mások mindig annyira fognak minket komolyan venni, amennyire mi komolyan vesszük szerintük magunkat.
2. Legyünk nagyon nyitottak és lelkesek. Igyekezzünk minden munkán kívüli problémát otthon hagyni, mosolyogni, nyugodtnak látszani, és ne mondjunk nem-et semmire.
3. Vigyázzunk az öltözködéssel. Megoszlanak a vélemények arról, hogyan érdemes megjelennünk az első napokban. Az elején még nem ismernek bennünket, csak a felszínt látják, véleményüket tehát például tudatos öltözködésünkkel formálhatjuk. A csapathoz tartozás, a közösségbe illeszkedés szempontjából mindig az a hasznos, ha a lehető legsemlegesebben, a többiekhez hasonló stílusban öltözünk, érdemes minden feltűnést elkerülni. Másrészről azonban, minél üzletiesebben jelenünk meg, annál komolyabban vesznek bennünket, annál nagyobb szakmai és emberi tekintélyt vívhatunk ki magunknak. Az elegáns megjelenés üzenete a megbízhatóság, a komolyság. Az érzékeny egyensúlyt belülről, egyéniségünkből kiindulva érdemes megtalálni.
4. Gyorsan tanuljuk meg a neveket. Az emberek úgy érzik, fontosak, értékesek, jó érzést okoz számukra, ha a nevükön szólítják őket. Szimpatikusnak tartják azt az embert, megadja ezt nekik. Ha tudjuk, hogy nem csalhatatlan a névmemóriánk, készítsünk térképet íróasztalokkal, helyekkel, nevekkel.
5. Ne féljünk kérdezni és segítséget kérni. Felejtsük el, hogy már az első nap valamit bizonyítanunk kéne, hasznosabb a nyitottság, elfogadás, befogadás, figyelem. Ráadásul az emberek többsége szeret segíteni és szimpatikusnak tartja, ha valaki segítséget kér, elfogad. Kérdezzünk, figyeljünk és ne féljünk visszakérdezni, ha az információ zavaros. Az általános félelmekkel ellentétben, nagyon is jó benyomást keltünk, ha mindig értelmezzük, tisztázzuk a nekünk elmondottakat.
6. Bátran jegyzeteljünk. Annyi információ ér utol az első napokban, hogy biztosan nem tudunk mindent megjegyezni. Jegyzeteink sokat segítenek nekünk később. És menjünk el minden orientációs előadásra, sokat segít az eligazodásban.
7. együnk kezdeményezőek. Az első nap talán kevés munkát bíznak ránk. Ne üljünk unatkozva, inkább kérdezzünk meg másokat, miben segíthetünk. Biztosan lesznek olyanok, akikre jó benyomást teszünk azzal, hogy leveszünk valamit a vállukról. Vagy legalább megpróbáljuk.
8. Mindent igyekezzünk kideríteni az új munkahelyünkről. Olvassunk el mindent, ami fellelhető, olvassuk el a céges jelentéseket, tanuljuk meg a termékeket, vevőket, eljárásokat, tanuljunk az emberekről, piacokról.
9. Vállalati kultúrába ássuk bele magunkat. Derítsünk ki mindent, amit csak lehet a sorok között olvasható dolgokról. A szokásokról, kapcsolódásokról, derítsük ki, kik a véleményformálók, mit hogyan szokás csinálni, mit szeretnek, mit nem szeretnek, szokás-e kimenni ebédidőben, milyen stílusban kommunikálnak, hogyan hívnak össze, tartanak értekezleteket, kik az elfogadottak, kiinek mekkora súlya, szava van a szervezetben.
10. Kerüljük a belső politikát, maradjunk ki a pletykákból. Később valószínűleg elkerülhetetlen lesz a “részvétel”, mert emberek vagyunk, de amíg tökéletesen ki nem ismertük magunkat a szervezetben és meg nem találtuk a helyünket, addig csak árthatunk magunknak vele.
11. Vegyünk részt az informális együttlétekben. Vegyünk részt a céges sportolási lehetőségeken, a csapat sörözésén, igyekezzünk jó kapcsolatokat kialakítani, akivel csak lehet.
12. Minimalizáljuk a magánbeszélgetéseket, magánügyeink intézését. Áldozzuk ezt a pár hetet a tanulásra, a fókuszált munkára. Ne keltsük azt a benyomást, hogy csak részben vagyunk “jelen”.
13. Többet hallgassunk, mint amennyit beszélünk. Nagyon fontos, és sokaknak nehéz. Nem kelt jó benyomást, ha valaki “máris okoskodik”. Pláne, ha azt a benyomást is kelti, mintha mindig a középpontban akarna állni.
14. Már a legelején kezdjük el feljegyezni a sikeres munkáinkat. Jól fog jönni később, ha ki kell állnunk magunkért, ha teljesítményünket értékelik, ha fizetésemelést kérünk, és nem utolsó sorban, ha majd egyszer új állás után nézünk.
15. Mutassuk ki, mennyire értékeljük mások segítőkészségét. Köszönjünk meg minden segítséget,értékeljük mások erőfeszítését, hogy velünk foglalkoznak. Találjunk mentort. Keressünk valakit, aki feltehetőleg hosszabb távon is segíthet nekünk előrejutni a szervezetben.
16. Vigyünk valamit, amivel megkínálhatjuk munkatársainkat. Apró keksz, csoki, gyümölcs, valami, ami látszólag véletlenül épp nálunk van, segítségünkre van abban, hogy másokat megkínálva, közelebbi kapcsolatokat építhessünk ki.
17. Legyünk jóban a számítás technikussal. Valószínű, hogy sok technikai problémánk lesz az elején, fontos, hogy szívesen segítsen nekünk.
18. Használjuk ki a kiskonyhát, a kávézás perceit. Szépen sorban hívjuk el munkatársainkat kávéra, a kiskonyha a legjobb hely a beszélgetésre, ismerkedésre.
19. Sose szidjuk az előző munkahelyet, az előző főnököt. Önkéntelenül azt gondolnák rólunk, itt is túl kritikusak leszünk.
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
kapcsolat
Következő bejegyzésemben további gondolatokat írok.
Sikeres beilleszkedést kívánok!
Tomori Nóra