Új munkahely, új beilleszkedés…1
Mindannyian kategorizálunk, címkézünk, minősítünk és az első benyomásaink alapján hosszútávra szóló véleményt alkotunk. Hát igen, így vannak ezzel mások is velünk kapcsolatban. Vigyázzunk tehát nagyon azokkal a bizonyos első benyomásokkal, amiket új munkahelyünkön teszünk. Szerencsére a legtöbb pozícióban nem hivatalosan, sőt kimondatlanul is megadatik az a kezdeti időszak, amikor még nem várják tőlünk, hogy mindent tökéletesen előremozdítsunk. De az biztos, hogy figyelnek bennünket. Ezért igyekezzünk tudatosan jó üzeneteket küldeni magunkról.
Sose késsünk az első napokban, hetekben. Ha mindjárt az elején késnénk, nemcsak pontosságunkat, de megbízhatóságunkat is megkérdőjelezik és a vélemény talán örökre be is ég vezetőink, kollégáink gondolkodásába. Hiszen mások mindig annyira fognak minket komolyan venni, amennyire mi komolyan vesszük szerintük magunkat.
Legyünk nagyon nyitottak és lelkesek. Igyekezzünk minden munkán kívüli problémát otthon hagyni, mosolyogni, nyugodtnak látszani, és ne mondjunk nem-et semmire.
Vigyázzunk az öltözködéssel. Megoszlanak a vélemények arról, hogyan érdemes megjelennünk az első napokban. Az elején még nem ismernek bennünket, csak a felszínt látják, véleményüket tehát például tudatos öltözködésünkkel formálhatjuk. A csapathoz tartozás, a közösségbe illeszkedés szempontjából mindig az a hasznos, ha a lehető legsemlegesebben, a többiekhez hasonló stílusban öltözünk, érdemes minden feltűnést elkerülni. Másrészről azonban, minél üzletiesebben jelenünk meg, annál komolyabban vesznek bennünket, annál nagyobb szakmai és emberi tekintélyt vívhatunk ki magunknak. Az elegáns megjelenés üzenete a megbízhatóság, a komolyság. Az érzékeny egyensúlyt belülről, egyéniségünkből kiindulva érdemes megtalálni.
Gyorsan tanuljuk meg a neveket. Az emberek úgy érzik, fontosak, értékesek, jó érzést okoz számukra, ha a nevükön szólítják őket. Szimpatikusnak tartják azt az embert, megadja ezt nekik. Ha tudjuk, hogy nem csalhatatlan a névmemóriánk, készítsünk térképet íróasztalokkal, helyekkel, nevekkel.
Ne féljünk kérdezni és segítséget kérni. Felejtsük el, hogy már az első nap valamit bizonyítanunk kéne, hasznosabb a nyitottság, elfogadás, befogadás, figyelem. Ráadásul az emberek többsége szeret segíteni és szimpatikusnak tartja, ha valaki segítséget kér, elfogad. Kérdezzünk, figyeljünk és ne féljünk visszakérdezni, ha az információ zavaros. Az általános félelmekkel ellentétben, nagyon is jó benyomást keltünk, ha mindig értelmezzük, tisztázzuk a nekünk elmondottakat.
Bátran jegyzeteljünk. Annyi információ ér utol az első napokban, hogy biztosan nem tudunk mindent megjegyezni. Jegyzeteink sokat segítenek nekünk később. És menjünk el minden orientációs előadásra, sokat segít az eligazodásban.
Legyünk kezdeményezőek. Az első nap talán kevés munkát bíznak ránk. Ne üljünk unatkozva, inkább kérdezzünk meg másokat, miben segíthetünk. Biztosan lesznek olyanok, akikre jó benyomást teszünk azzal, hogy leveszünk valamit a vállukról. Vagy legalább megpróbáljuk.
Mindent igyekezzünk kideríteni az új munkahelyünkről. Olvassunk el mindent, ami fellelhető, olvassuk el a céges jelentéseket, tanuljuk meg a termékeket, vevőket, eljárásokat, tanuljunk az emberekről, piacokról.
Következő bejegyzésemben további gondolatokat írok.
Sikeres beilleszkedést kívánok!
Tomori Nóra