Halogatás félelmek miatt
Olyan sok ügyfelem panaszkodik krónikus halogatás problémájáról, hogy úgy érzem, többet érdemes foglalkozni vele.
Az emberek 20%-a folyamatosan küzd nehezebb feladatai elodázásával. Késve indulnak megbeszéléseikre, határidő után készülnek el feladataikkal, mindennek majd “holnap” kezdenek neki. Mielőtt belevágnának a dolgokba, mindenesetre még egyszer átnézik mailjeiket, isznak még egy kávét…
Sokan mondják, hogy nagyobb időnyomás alatt jobban teljesítenek, de ez valójában nem egyéb, mint az önigazolásra tett kísérlet.
Jó hír, hogy ez is “tanult viselkedés”, és így megváltoztatható. Az is jó hír, hogy sokan nem is igazán halogatnak, hanem egyszerűen túl sok mindent tesznek a tennivalólistájukra egyszerre és nem bírnak vele. Nekik csak lassítaniuk kell.
Könnyen megtudhatjuk, hogy valódi halogatók vagyunk-e, ha válaszolunk a kérdésekre:
1 – Hajlamos vagyok-e túlbecsülni az időt, amit egy feladat megoldására szántam?
2 – Hajlamos vagyok-e alábecsülni, mennyi időt vesz igénybe a munka?
3 – Hajlamos vagyok-e túlbecsülni, mennyire motiváltan fogom érezni magam aznap amikorra a feladatot elhalasztom?
4 – Azt gondolom-e, hogy csak akkor fogom tudni sikeresen megcsinálni az adott dolgot, amikor kedvet is érzek hozzá?
5 – Azt gondolom-e, hogy ha akkor dolgozom egy feladaton, amikor nincs hozzá kedvem, akkor nem lesz jó az eredmény?
Aki igenekkel válaszolt, valószínűleg hajlamos a feladatok elodázására. Ezzel sajnos csak magának árthat. A halogatás növeli a stresszt, ezzel romboljuk egészségünket, hamarabb kimerül a szervezetünk. Az el nem végzett feladatok súlya gyakran álmatlan éjszakákhoz és krónikus kifáradáshoz vezet.
A halogatás oka a félelmeinkben keresendő, különösen a kudarctól való félelemben.
Félelmeink leküzdése érdekében próbáljunk ki néhány dolgot.
1 – Minden reggel írjunk tennivalólistát.
2 – Vigyázzunk hogy ez reális legyen.
3 – Gondoljunk arra, nem félünk semmitől.
4 – Bontsuk feladatainkat minél kisebb és egyszerűbb részfeladatokra, amik önmagukban már nem is annyira félelmetesek.
5 -Kezdjük a munkát egyszerűbb, könnyebben megcsinálható etapokkal, ami lendületet és önbizalmat ad.
6 – Ígérjünk jutalmat magunknak a feladatok végére.
7 – Töröljük ki a listánkból azokat a dolgokat, amiket (valljuk be) sosem tervezünk megcsinálni.
8 -Becsüljük meg, mi mennyi időbe telik majd, és ezt az időt szorozzuk meg kettővel.
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
kapcsolat
Sikeres gyors munkakezdést kívánok!
Tomori Nóra, karriertanácsadó, életvezetési tanácsadó, coach