Hatékonyság, jó hallgatóság
Jó hallgatóság, személyes hatékonyság mások meghallgatása során
Stephen Covey megfogalmazásában “a legtöbb ember nem a megértés, hanem a válaszolás céljával hallgatja meg a másikat”. Emiatt pedig pont a megértésen alapuló kommunikáció lehetetlenül el. Ne feledjük, célunk a személyes hatékonyságunk növelése, személyes sikerességünk céljából figyeljünk oda beszélgetőtársainkra.
Már az ókorban Arisztotelesz sokat foglalkozott a meghallgatás kérdésével. Az ő csoportosítása:
- Személy-orientált meghallgató
- Akció-orientált meghallgató
- Tartalom-orientált meghallgató
- Idő-orientált meghallgató
Személy-orientált meghallgatóként jobban érdekel az aki mond valami, mint az amit mond. Példa erre, ha interjút hallgatunk egy híres színésszel, zenésszel, politikussal és közben ilyenek jutnak eszünkbe: “…tehát ilyen lehet híresnek lenni…”
Akcióorientált hallgatóként arra hegyezzük elsősorban figyelmünket, hogy milyen gyakorlati tetteket, lépéseket várnak tőlünk, az érdekel bennünket, vajon mit akar a beszélő. Szavazatot? Egyetértést? Döntést? Lelkesedést? Végrehajtást?
Tartalom-orientált hallgatóként arra leszünk figyelmesek, mennyire lényeges, hiteles, szavahihető amit hallunk. Természet- és társadalomtudományos témákban való elmélyülés jellemzője ez.
Idő-orientált hallgatóként az idő sürgetése mellett a rövidség lesz a legfontosabb számunkra, csak rövid ideig tudunk figyelmünkkel jelen lenni. Ilyenkor szoktuk a másikat félbeszakítani. Feladat és célorientált helyzetben gyakran viselkedünk így.
Nézzük meg, melyik figyelemfajtát milyen szituációban érdemes előnyben részesíteni?
Mikor érdemes személy-orientáltan, empatikusan, kedvesen meghallgatni valakit?
– Ha az illető mérges, vagy rossz hangulatban van, vagy stresszes.
– Ha kedvében akarsz járni, mert pl. a szeretteid, régi jó barátaid közül való, vagy, ha szeretnél kapni tőle valamit
– Ha beszélgetőtársunk szomorú, el van keseredve.
– Ha ki szeretné engedni a gőzt.
– Ha nehezen találja a szavakat, hogy kifejezze magát.
– Ha úgy érzi, senki sem érti meg.
– Ha úgy érzi, rosszul vélekednek róla és ez bántja.
Azonban sose felejtsük: ha mindig mindennel egyetértünk, az emberek előbb-utóbb elveszíthetik az érdeklődésüket, tiszteletüket és kíváncsiságukat irányunkban. Jó ha tudjuk azt is, hogy az empatikus meghallgatás nem jó módszer változások generálására.
Mikor érdemes tartalom-orientáltan, esetleg akár kritikusan figyelni valaki mondandójára?
– Ha például az a munkánk, hogy hibát találjunk.
– Ha feladatunk, hogy döntést hozzunk.
– Ha eladni akarnak nekünk valamit, és szeretnénk tudni, mit is vennénk.
– Ha tanácsot adnak nekünk pl. orvossal, vagy tanácsadóval tárgyalunk.
Ne feledjük, ha kritikusan állunk valaki mondanivalójához, agresszívnek és figyelmetlennek tarthatnak minket. Kölcsönös kapcsolatokban kimerítő dolog örökké kritikus emberekkel tárgyalni. Ha szeretnénk, hogy mások valóban együtt akarjanak velünk működni, akkor csak ritkán engedélyezzük magunknak a kritika hangját.
Mikor legyünk akció-orientált és megoldás-orientált beszélgetőpartnerek?
– Ha beszélgetőtársunk a tanácsunkat kéri valamiben.
– Ha úgy érzi, nem lát megoldást egy problémára.
– Ha a beszélgetőpartner túlságosan negatív.
– Ha az a munkánk, hogy mi mondjunk megoldást/tanácsot.
– Ha beszélgetőtársunk teljesen céljainkkal szemben helyezkedik.
– Ha változásokat szeretnénk generálni.
Megoldás-orientált partnerként mindig figyeljünk a másik fél érzéseire. Sose akarjunk túl hamar konklúzióra jutni, minél többször és minél körültekintőbben járjuk körül a problémát. Kérdezzünk minél többet. Emiatt persze beszélgetőtársunk határozatlannak, bizonytalannak tarthat bennünket, de viselkedésünk okát később elmagyarázhatjuk neki.
Mikor érdemes idő-orientált hallgatósággá válni?
– Hááát… mi vajon szeretnénk ha nem hallgatnának végig bennünket?
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
kapcsolat
Olvass tovább:
Milyen munkában lehetnék boldog?
Gyakorlatok a boldogság fejlesztésére 1
Gyakorlatok a boldogság fejlesztésére 2
Sikeres kommunikációt kívánok!
Tomori Nóra, karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó, coach