Hogyan építsük személyes márkánkat?
Személyes márkánkat beruházásnak tekinthetjük
Személyes márkánk tulajdonképpen a jó hírünk, reputációnk. Ahogy mások látnak. Ez már valamilyennek kialakult ha már egy ideje láthatóak vagyunk mások számára. Ha gyúrni szeretnél rajta, jusson eszedbe pár dolog.
Ha hírnevünket nem építjük tudatosan, mások építik számunkra helyettünk! Reputációnk olyan beruházás, amiből nehéz kiszállni. Míg projektjeink befejeződnek, személyes márkánk akár életünk után is tovább él.
Állíts fel célt: Milyennek akarod láttatni magadat?
Tedd fel a kérdést és vázold fel magadnak, milyennek akarsz látszani és hogy válhatsz láthatólag olyanná? Néhány dolgot mindenképp tegyél meg magadért.
- A szereplési lehetőségeket fogadd el!
- Adj elő konferencián, üzleti klubban, szemináriumon, tréningen!
- Minden megbeszélésen kérdezz valamit (egy kérdés), vagy szólj hozzá (egyszer)!
- Ápolj kapcsolatokat a közvetlen munkacsoportodon kívül!
- Csatlakozz a szakértelmedhez illeszkedő csoportokhoz, körökhöz! (Nemcsak online!)
Személyes márkánk három fő területe:
- Szakértelem. Minden jó márka mögött szakértelem húzódik. Mutasd meg, hogy amit csinálsz, abban valóban jó vagy!
- Stílus. Nemcsak az számít, hogy mit kommunikálunk magunkról, hanem az is, hogyan. Általában lelkesnek mutatkozom? Vagy megfontoltnak? Esetleg nyersnek? Miben lehetek egyedi? Hogyan tűnhetek ki a tömegből? Hogyan öltözködöm? Hogyan járok? Hogyan beszélek? Fontos, hogy ne próbálj másokat utánozni, vagy másmilyennek mutatkozni, mint amilyen vagy. Legjobb, ha erősségeid tudatosítása mellett felvállalod saját egyéniségedet. Járj minél színesebb társaságba, vegyél részt minél több féle tevékenységben és olvass minél többféle írótól. Sokmindenhez tudj hozzászólni, sok témához kapcsolódni.
- Frappáns jellemző. Legjobb, ha kitalálsz magadnak valamilyen pozitív jellemzőt, amit mások veled azonosíthatnak. Ezt ügyesen belefogalmazhatod mondandódba minden alkalommal ha magadról beszélsz.
Önkifejezés
Ha kedved van, írj blogot vagy weboldalt, ami rólad szól. Ami önkifejezéssé válhat. Mások ezáltal közelebb érezhetik magukat hozzád. Sose ess túlzásba önmagad reklámozásával. Ha nem bizonyulsz hitelesnek, jó híred nem tartható fenn sokáig. Igyekezz széles körben jelen lenni. Minél több felől hallanak rólad, annál kíváncsibbak lesznek rád.
Rendszeresen adj új elemeket márkándhoz!
Döntsd el, mit képviselsz, de ehhez, időnként tegyél hozzá további elemeket, hogy ne válj egyhangúvá. Mindig tanulj új dolgokat, szélesítsd tudásodat, különösen, ha szakértelmed az online világhoz kapcsolódik. Nem kell mindig egyetértened azokkal, akiket tisztelsz és csodálsz. Ha azt tennéd, az ő márkájukat építenéd a sajátod helyett.
Beszélgess sokat!
Pozitívabb és mélyebb benyomást tesznek embertársaikra azok, akik beszélgetnek velük. Legjobb, ha kérdezel, méghozzá nyitott kérdéseket, beszéltesd a másikat, ettől biztosan felfigyel rád és örül, hogy figyelmet kap.
Mi van, ha már besoroltak egy „dobozba”?
Sokakban merül fel a kérdés, hogy hogyan változtathatjuk meg a másokban kialakult szakmai képet magunkról. Például ha a környezeted valamilyen erősséget vagy gyengeséget tulajdonít neked ami alapján adott „dobozba” sorol… Változtathaó-e ez egyáltalán? Egy mód biztosan van erre: vállalkozz olyan tevékenységre, kezdeményezésre, részvételre, ami a célod irányába vihet.
Határozd meg a jövőképedet és a föld alól is áss elő olyan ötleteket, aminek meglépése, megtapasztalása hasznos ehhez. Ha például sikeres vezetői attitűdöt szeretnél magadénak tudni de még sosem neveztek ki főnöknek, akkor keress akár a fizetett munkán kívül olyan irányító feladatot, ami később referenciának használható.
Jó, jó, de én introvertált vagyok!
Introvertált emberek gyakran úgy érzik, nem nekik való a szereplés. Magam is masszívan introvertált vagyok. Ezen néha csodálkoznak az ügyfeleim, mondván nem ezt tapasztalják. Gyakran tartok tréninget, előadást, eseményeken aktív résztvevő vagyok. Én is tudom, milyen nehéz kiállni az emberek elé ha amúgy visszahúzódó az ember, de hidd el, hatalmas örömet jelent kilépni a komfortzónából és beszélni az eredményeidről, az álláspontodról. Azonnali hitelességet és ismertséget épít.
Javaslatom: valamilyen feladattal, projekttel kapcsolatosan vállald el, hogy előadd tpasztalataidat a munkatársak szélesebb köre számára.
Ja ő aki mindig csak hallgat…
Sok olyan megbeszélés és tréning van, ami azért nem tud véget érni, mert valaki mindig akad, aki folyton beszél, kérdez, közöl valamit, csak hogy beszélhessen és a többiek már idegesek ettől. Ezért sokáig ahhoz tartottam magam, hogy csak akkor szólalok meg, ha valóban valami nagyon releváns, nagyon fontos, nagyon különleges dologgal tudok előrukkolni. Ezért aztán rendszerint hallgatam. Egyszer egy főnököm azt kérdezte: Te sosem akarsz láthatóvá válni? Ha te vagy az, aki mindig csak hallgat, senki se fog észrevenni.
Javaslatom: Minden megbeszélésre készülj egyetlenegy jó hozzászólással. Ha olyanok is vannak, akik nem ismernek, akkor ezt kezdd azzal, hogy először is elmondod a neved, titulusod, feladodat és azt, amit szeretnéd, hogy tudjanak rólad. Ennél nincs egyszerűbb lehetőség a személyes hírnév építésére.
A kávékonyha előnyei – vállalaton belüli kapcsolatok
Mindig szorgalmas munkaerőnek ismertem magam. Leültem az asztalomhoz és dolgoztam, koncentráltam. Évek kellettek hozzá, hogy átlássam, könnyebben boldogulnak azok, akik másokkal együtt szendvicseznek, kávéznak, és sokszor csak azért is körbesétálnak az iroda folyosóin, hogy itt-ott megállljanak dumcsizni. Mostanra megtanultam. Érdemes!
Végül egy dolog amit sokszor ismételek, nem ok nélkül: gyakran tudatosítsd magadban erősségeidet és írd is le őket!
Szeretettel,
Tomori Nóra, karrier tanácsadó, coach, életvezetési tanácsadó