Személyes márka – irányítsuk az első benyomást a munkában!
Peter Montoya üzletember és író megfogalmazásában a személyes márka nem más, mint az emberről szóló dolgok értékek, képességek, tettek formájában.
A személyes márka három dolog kapcsán üzen a környezetnek:
- Ki az ember aki a márka mögött áll?
- Mit csinál ez az ember?
- Mi az, ami ezt az embert megkülönbözteti a többiektől?
Bár modern kori jelenség személyes márkáról beszélni, mindig is létezett az, hogy az emberek megcímkézték egymást. Személyes tapasztalataik és másoktól hallott vélemények alapján tették ezt.
Tudatos formálás írásban
Környezetünk következtetéseket von le viselkedésünkből. Viszont amikor önéletrajzot írunk vagy más formában írásban kifejezzük magunkat – körmailek, posztok, bejegyzések, cikkek formájában vagy bármiben bármiben amit közzé teszünk (facebook is ilyen!), akkor a magunk által felállított önértékünket tesszük ki a piacra. Magunkról írt szövegeinkben felállíthatjuk azt a képet, ahogy mi látjuk magunkat és amire környezetünket meg szeretnénk tanítani: így lássatok engem!
A saját honlap is hatékony eszköz a magunktól alakított kép formálásában. Aki például honlapot készít amin magát bemutatja, értékeit, eredményeit, sikereit láttatja, nagy nyilvánosság számára válik láthatóvá maga által tudatosan formált módon.
Munkahelyi biztonság és személyes márka
Munkahelyi biztonságunkat garantáltan növelő brand-ek formálásáért sokat tehetünk a mindennapi viselkedésünk és a magunkról hangoztatott megnyilatkozásaink útján. Ha ilyen képet sikerül kialakítanunk, garantáltan a „megtartandó munkerő” listára kerülünk.
“Következetesen, megbízhatóan költségvetésen belül teljesít.”
“Megbízhatóan határidőre teljesít.”
“A kreatív gondolkodó.”
“A problémamegoldó.”
Előnyben vannak akik nem félnek a “nyilvánosságtól”.
Aki előadást, látványos szereplést vállal üzleti eseményeken, konferenciákon, aki sok résztvevős munkacsoportok látványos szereplője, sokakhoz küldi a „kompetens, szekértő ember” üzenetet magáról.
Tudatos személyes márkaépítés részeként érdemes élni például a látványos jótékonykodás eszközével, bármilyen nyilvánvaló az “üzleti” cél, mégis működik az éhezők számára való ételosztásban, vagy az anyaotthonban élők megajándékozásában való időnkénti részvétel.
Vannak emberek, akik a saját cégük termékeit a saját nevük üzleti jó hírével sikeresen kapcsolták össze.
Richard Branson a Virgin megalapítója összesen több mint 200 céget alapított és leginkább az ő saját személyes neve az, amit a világ által ismertté sikerült tennie. Hogyan? Előadásaiban és önéletrajzi kiadásaiban mindig úgy jellemzi magát, mint a “nem szokványos útkereső és vakmerő” férfi, aki megmenekült a süllyedő hajón, aki túlélte a golyózáport és a légballonkatasztrófát. Ezeket a tapasztalatait tudatosan használja arra, hogy folyamatosan személyes publicitást kapjon mint bátor vállalkozó, akire muszáj odafigyelni, akivel érdemes üzletelni.
Donald Trump is klasszikus példája a saját nevének/személyének népszerűsítésén keresztüli üzletépítésnek. Harsány médiaszemélyiségként vált ismertté, ingatlanos vállalkozásokat, kaszinókat, szállodákat üzemeltetett, saját nevét viselő Vodkát, légitársaságot, jelzálogbankot, egyetemet hozott létre.
Stílus – megjelenés és személyes márka
Vezető pozícióban férfiként kompetensebb benyomást kelt akinek nem gyűrődős anyagból készült inge, zakója van, és akin az óra, cipő stílusa összevág azzal, hogy milyen alkalomra viseli.
Vezető pozícióban nőként kompetensebb benyomást kelt aki nem öltözik szexin.
Testméret és személyes márka
Kompetensebb benyomást keltenek a magas emberek és ráadásul nagyobb valószínűséggel kapnak vezető beosztást. Ha magasságunkon nem is változtathatunk, szélességünkön igen. A vékony emberek optikailag magasabbnak hatnak. A látható energikusság szintén kompetenciát üzen. Az elhízottság tudat alatt inkompetens, gyenge ember képét hordozza.
Személyes márka tudatos építése sokat segít karrierünk építésében.
Szeretettel,
Tomori Nóra, karrier coach, karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó
Hivatkozás: Andrew J. DuBrin: Impression Management in the Workplace