Marketing karrier
A marketing karrier rendkívül különböző területeket takar, és erőteljesen növekvő súlya van az üzleti világban.
A marketing feladata a fogyasztók vásárlásra ösztönzése. Ez gyakorlatilag a vállalat pozitív fényben való bemutatását jelenti gyakran azáltal, hogy megmutatja az ügyfeleknek/vásárlóknak, miért érdemes megbízniuk az adott cégben és miért érdemes megvásárolni szolgáltatásait, termékeit.
A kisebb vállalkozások marketingszakemberei ritkán összpontosíthatnak egyetlen konkrét marketing készségre vagy csatornára, mindenben jártasnak és tapasztaltnak kell lenniük. Legyen szó egy kis grafikai tervezésről, a PR-tevékenységekbe való bekapcsolódásról, digitális marketingről, keresőmotor-optimalizálásról vagy akár webdizájnról, a marketingesek sok különböző csatornán és készségterületen dolgoznak.
A nagyvállalatokban és a specializált marketing ügynökségekben egyértelműbben szétválaszthatók a különféle szakterületek. A marketingesektől megkövetelt készségek mennyisége a technológiai fejlődéssel folyamatosan nő.
Marketing karrier a digitális marketing területén
A marketing egyik legnagyobb kategóriájává a digitális marketing nőtte ki magát. Ezért mára már a digitális marketing is sok specializált feladatot takar.
Marketing karrier – kattintás-alapú (PPC) marketing
A kattintás alapú fizetés (PPC) a legelterjedtebb árazási szerkezet a digitális hirdetések világában. A PPC rendkívül népszerű online hirdetési módszer egy adott webhely forgalmának fellendítésére. Lényege, hogy egy hirdető hirdetése megjelenítésre kerül egy webhelyen vagy egy keresőmotorban és valahányszor egy látogató rákattint erre a hirdetésre, a hirdető fizet a webhely üzemeltetőjének, vagy a keresőmotornak, mely lehetővé tette a hirdetés elhelyezését. A hirdetés a kattintást követően egy adott webhelyre irányítja a látogatót. A legnépszerűbb PPC rendszer a Google Ads. A gyakori frissítések és a rendszeresen bevezetett új funkciók miatt folyamatos tanulásra van szükség, hogy naprakészen tarthasd magad, ha ezzel foglalkozol. És az iparágak, üzletágak rendkívüli különbözősége folytán sok különböző PPC technikát kell megtanulnod.
Keresőmotor optimalizálás (SEO)
A SEO szintén magában a keresőmotorokhoz köthető feladat, de ahelyett, hogy előre fizetnénk a rangsorok élén töltött időért, a keresőmotorok algoritmusaira kell koncentrálni. Ez a keresőmarketing “organikus oldalának része, és hosszú távú stratégián alapul. A ma végrehajtott változtatások még hónapokig nem biztos, hogy éreztetik hatásukat. A SEO a marketing legköltséghatékonyabb formája lehet. Nagyon naprakésznek kell lenni, mert ahogy a Google változtatja az algoritmusait, úgy kell vele együtt változtatni a módszereken, ha továbbra is eredményeket akarunk elérni.
Tartalommarketing
A tartalommarketing fő célja, hogy értéket hozzon az ügyfelek számára, és erős kapcsolatot építsen ki a márka és az ügyfelek között. Feladata, hogy jól irányítottan kommunikálja a fogyasztók felé a vállalat és a termék/szolgáltatás értékességét. Olyan témákat igyekszik felvetni, ami a vevőket érdekelheti, amit a vevők hasznos tájékoztatásnak érezhetnek. Hosszú távon válik értékelhetővé a munka eredménye.
Video marketing
Az ügyfelek történeteit olyan videóeszközökké alakítja, amelyek segítenek megoldani üzleti problémáikat. Látni lehet, ki nézett meg egy videót, de azt is, hogy szüneteltették-e, visszatekerték-e, kétszer nézték-e meg, vagy néhány másodperc után elkattintottak-e. Ezek az adatok segítenek a még jobb jövőbeli tartalmak készítésében.
Hagyományos marketing
A hagyományos marketing nem zárja ki a digitális technikákat, de nem elsősorban ezekre koncentrál. Használja a hagyományosnak számító tv, rádió, nyomtatott, plakátos és telemarketing eszközöket is. Vannak olyan üzletágak, ahol a hagyományos marketing eszközökkel jobb vásárlásösztönző hatású a digitális csatornáknál.
Piackutatás
Egy másik marketing fókuszú terület a piackutatás. A piackutatás az adatok összegyűjtését és felhasználását jelenti annak érdekében, hogy egy terméket hatékonyabban lehessen értékesíteni. Ennek keretében a vásárlók preferenciáit igyekeznek meghatározni kérdőíves megkérdezéssel és egyéni vagy fókuszcsoportos interjúk készítésével. Ezeket az információkat arra használják fel, hogy az adott terméket a legmegfelelőbben tudják pozícionálni a piacon. A piackutatás eredménye alapján határozzák meg a termék célcsoportját, az árát, a kulcsüzeneteket és más fontos stratégiai döntést. Így a piackutatás a hagyományos és a digitális marketing elemeit egyaránt felöleli.
Vállalati/ügynökségi marketinges vagy szabadúszó legyek?
A karriered elején, amikor még kevés a tapasztalatod és az ismeretséged, mindenképp célszerű vállalatnál, illetve ügynökségnél dolgozni. Rengeteget lehet tanulni egy-egy jó vezetőtől, és a szeniorabb munkatársaktól. Nem elhanyagolható előny az sem, hogy szociálisan jobban kielégítő lehet sok munkatárssal körülvéve dolgozni. Amennyiben pedig sikerül a ranglétrán előre jutni, akár esetleg új ügyfeleket is megszerezni, magas jövedelmet is el tudsz érni.
Tapasztalt marketingesként dönthetsz úgy, hogy már inkább szabadúszóként önállóan dolgozol. Nagy előny az időd, energiád nagy szabadsággal való beosztása és az önálló stratégiai döntési szabadság. Ezen kívül dolgozhatsz otthonról vagy más, neked kényelmes helyszínről is. És ha ügyesen tudsz ügyfeleket verbúválni, magas vállalkozói jövedelemre tehetsz szert. Viszont fontos arra odafigyelned, hogy „több lábon álló” módon építsd fel az ügyfélportfóliódat, hogy a szükségszerűen ismétlődő, különböző üzletágakat érintő konjunktúrális ciklusok során mindig legyenek olyan ügyfeleid is, akiket nem érint az épp adott dekonjunktúra-időszak.
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot: kapcsolat
Olvass tovább:
Pályaváltás bármilyen életkorban
Milyen munkában lehetnék boldog?
Munkahelyváltás. Honnan tudjam, hogy eljött az ideje?
Szakmai erősségek álláskeresők számára
Önértékelés: Virginia Satir nyomán
Online interjú. Tegyél jó benyomást!
Szeretettel,
Tomori Nóra karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó, coach