Marketing karrier
A marketing karrier választása sokféle munkalehetőséget nyithat meg számodra. A marketing szakemberek termékek és szolgáltatások népszerűsítésével foglalkoznak. Feladataik közé tartozik a piackutatás, reklám, közösségi média, eseményszervezés, kapcsolatépítés, ügyfélkapcsolatok és elemzés. Erőteljesen növekvő súlya van az üzleti életben.
Kinek való a marketing karrier?
Akkor válaszd ezt a foglalkozást, ha stratégiai gondolkodásúnak, kreatívnak, kommunikatívnak, meggyőzőnek érzed magad és jó üzleti érzékkel rendelkezel. Ha van diplomád, ami nem feltétlenül marketing diploma kell legyen. Gazdaságtudomány, kommunikáció, pszichológia, és informatika végzettséggel is jó alappal indulhatsz a marketing karrier irányába.
Ha szeretnéd megtudni, milyen szakma illik hozzád legjobban, úgy érzed karrier céljaid megvalósításához segítséget vennél igénybe, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
Segítek jobban megismerni magad és a hozzád illő területeket.
A marketing alapfeladata
a fogyasztók vásárlásra ösztönzése. Ez gyakorlatilag a vállalat pozitív fényben való bemutatását jelenti gyakran azáltal, hogy megmutatja az ügyfeleknek/vásárlóknak, miért érdemes megbízniuk az adott cégben és miért érdemes megvásárolni szolgáltatásait, termékeit.
A kisebb vállalkozások marketingszakemberei ritkán összpontosíthatnak egyetlen konkrét marketing készségre vagy csatornára, mindenben jártasnak és tapasztaltnak kell lenniük. Legyen szó egy kis grafikai tervezésről, a PR-tevékenységekbe való bekapcsolódásról, digitális marketingről, keresőmotor-optimalizálásról vagy akár webdizájnról, a marketingesek sok különböző csatornán és készségterületen dolgoznak.
A nagyvállalatokban és a specializált marketing ügynökségekben egyértelműbben szétválaszthatók a különféle szakterületek. A marketingesektől megkövetelt készségek mennyisége a technológiai fejlődéssel folyamatosan nő.
Online marketing karrier
A marketing egyik legnagyobb kategóriájává a digitális marketing nőtte ki magát. Ezért mára már a digitális marketing is sok specializált feladatot takar.
Kattintás-alapú (PPC) marketing szakember
A kattintás alapú fizetés (PPC) a legelterjedtebb árazási szerkezet a digitális hirdetések világában. A PPC rendkívül népszerű online hirdetési módszer egy adott webhely forgalmának fellendítésére. Lényege, hogy egy hirdető hirdetése megjelenítésre kerül egy webhelyen vagy egy keresőmotorban és valahányszor egy látogató rákattint erre a hirdetésre, a hirdető fizet a webhely üzemeltetőjének, vagy a keresőmotornak, mely lehetővé te
tte a hirdetés elhelyezését. A hirdetés a kattintást követően egy adott webhelyre irányítja a látogatót. A legnépszerűbb PPC rendszer a Google Ads. A gyakori frissítések és a rendszeresen bevezetett új funkciók miatt folyamatos tanulásra van szükség, hogy naprakészen tarthasd magad, ha ezzel foglalkozol. És az iparágak, üzletágak rendkívüli különbözősége folytán sok különböző PPC technikát kell megtanulnod.
Keresőmotor optimalizálás (SEO) szakember
A SEO szintén magában a keresőmotorokhoz köthető feladat, de ahelyett, hogy előre fizetnénk a rangsorok élén töltött időért, a keresőmotorok algoritmusaira kell koncentrálni. Ez a keresőmarketing „organikus oldalának része, és hosszú távú stratégián alapul. A ma végrehajtott változtatások még hónapokig nem biztos, hogy éreztetik hatásukat. A SEO a marketing legköltséghatékonyabb formája és izgalmas marketing karrier alapja lehet. Nagyon naprakésznek kell lenni, mert ahogy a Google változtatja az algoritmusait, úgy kell vele együtt változtatni a módszereken, ha továbbra is eredményeket akarunk elérni.
Tartalommarketing szakember
A tartalommarketing fő célja, hogy értéket hozzon az ügyfelek számára, és erős kapcsolatot építsen ki a márka és az ügyfelek között. Feladata, hogy jól irányítottan kommunikálja a fogyasztók felé a vállalat és a termék/szolgáltatás értékességét. Olyan témákat igyekszik felvetni, ami a vevőket érdekelheti, amit a vevők hasznos tájékoztatásnak érezhetnek. Hosszú távon válik értékelhetővé a munka eredménye.
Video marketing szakember
Az ügyfelek történeteit olyan videó eszközökké alakítja, amelyek segítenek megoldani üzleti problémáikat. Látni lehet, ki nézett meg egy videót, de azt is, hogy szüneteltették-e, visszatekerték-e, kétszer nézték-e meg, vagy néhány másodperc után elkattintottak-e. Ezek az adatok segítenek a még jobb jövőbeli tartalmak készítésében.
Brand marketing szakember
A brand marketing a termék vagy szolgáltatás márkájának építésével és erősítésével foglalkozik, hogy megkülönböztesse azt a versenytársaktól és vonzóvá tegye a célközönség számára. A brand marketing területén kiemelten fontos a stratégiai gondolkodás.
Trade marketing szakember
A trade marketing a termékek és szolgáltatások értékesítését segíti elő a kiskereskedelmi csatornákban, például áruházakban, szupermarketekben vagy online platformokon. A trade marketingeseknek együtt kell működniük az értékesítőkkel, a beszerzőkkel és a kereskedelmi partnerekkel, hogy optimalizálják a termék elérhetőségét, láthatóságát és promócióját.
Piackutatás szakember
A marketing karrier klasszikus formája a piackutatás, az adatok összegyűjtését és felhasználását jelenti annak érdekében, hogy egy terméket hatékonyabban lehessen értékesíteni. Ennek keretében a vásárlók preferenciáit igyekeznek meghatározni kérdőíves megkérdezéssel és egyéni vagy fókuszcsoportos interjúk készítésével. Ezeket az információkat arra használják fel, hogy az adott terméket a legmegfelelőbben tudják pozícionálni a piacon. A piackutatás eredménye alapján határozzák meg a termék célcsoportját, az árát, a kulcsüzeneteket és más fontos stratégiai döntést. Így a piackutatás a hagyományos és a digitális marketing elemeit egyaránt felöleli.
CRM, Customer Relationship Management szakember
Ügyfélkapcsolatkezelés. Célja az ügyfélélmény növelése, az eladások növelése és a vásárlók hűségének biztosítása. Másrészt azt a folyamatot is magában foglalja, amelynek során az ügyféladatokat megszerzik tárolják elemzik és értékesítésnövelés céljára felhasználják.
PR, Public Relations szakember
A PR tehát egy olyan megközelítés, amely az ügyfelekkel, partnerekkel, médiumokkal és más érintettekkel való kapcsolatok építésén é
s ápolásán alapul. Magában foglalja a különböző kommunikációs eszközök és csatornák használatát, hogy elérje a célközönségét, befolyásolja a véleményét és viselkedését, és reagáljon a visszajelzéseire.
Alkalmazottként dolgozzak marketingesként vagy szabadúszó legyek?
A karriered elején, amikor még kevés a tapasztalatod és az ismeretséged, mindenképp célszerű vállalatnál, illetve ügynökségnél dolgozni. Rengeteget lehet tanulni egy-egy jó vezetőtől, és a szeniorabb munkatársaktól. Nem elhanyagolható előny az sem, hogy szociálisan jobban kielégítő lehet sok munkatárssal körülvéve dolgozni. Amennyiben pedig sikerül a ranglétrán előre jutni, akár esetleg új ügyfeleket is megszerezni, magas jövedelmet is el tudsz érni.
Tapasztalt marketingesként dönthetsz úgy, hogy már inkább szabadúszóként önállóan dolgozol. Nagy előny az időd, energiád nagy szabadsággal való beosztása és az önálló stratégiai döntési szabadság. Ezen kívül dolgozhatsz otthonról vagy más, neked kényelmes helyszínről is. És ha ügyesen tudsz ügyfeleket verbúválni, magas vállalkozói jövedelemre tehetsz szert. Viszont fontos arra odafigyelned, hogy „több lábon álló” módon építsd fel az ügyfélportfóliódat, hogy a szükségszerűen ismétlődő, különböző üzletágakat érintő konjunktúrális ciklusok során mindig legyenek olyan ügyfeleid is, akiket nem érint az épp adott dekonjunktúra-időszak.
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
Kapcsolat
Olvass tovább:
Pályaváltás bármilyen életkorban
Milyen munkában lehetnék boldog?
Szakmai erősségek álláskeresők számára
Önértékelés: Virginia Satir nyomán
Online interjú. Tegyél jó benyomást!
Szeretettel,
Tomori Nóra karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó, coach