Légy hatékony: mondj nem-et!
Ügyfeleim sokszor panaszolják, nem tudnak NEM-et mondani. Ennek egyszerű oka van, a kisgyerekkorban tanult viselkedési elvárás: “okozz örömet”, “légy jó kislány/jó kisfiú”!
Felnőttként pedig minden váratlan helyzetben, különösen ha a helyzet feszültséggel teli, vagy ha bizonytalanok vagyunk, ha komfort zónán kívülre kerültünk automatikusan bevillannak a gyerekkori minták, és beidegződött sémáinknak engedelmeskedünk. Így aztán mindenki kérésére igent mondunk akkor is, ha ellentétben van azzal ami nekünk fontos.
Sokszor szimplán azért mondunk igent, mert bűntudatot okozna ha nem így tennénk. De miért is?
– Arrogáns dolog elutasítani valakit?
– Ódzkodunk a rossz fiú/lány szereptől?
– Rettegünk a konfliktustól és azt elkerülendő bármit megígérünk?
– Ha meg is próbálunk elutasítani egy kérést, azonnal magyarázkodni kezdünk ami nyomán kínos alkudozás következik?
– Folyton a mi dolgunk kerül háttérbe és a magunk céljait hagyjuk veszni mindenki más kérése, vágya, célja miatt?
Ha ezt tesszük, garantáltan mindenki sikeres lesz csak pont mi nem….
Döntsük el mi fontos nekünk a többire mondjunk nem-et bátran!
a.)Tudatosítsuk magunkban, hogy nekünk mi a tervünk, menetrendünk, dolgunk, és legyen szem előtt, hogy a mi dolgunkat más nem csinálja meg helyettünk! És csak akkor leszünk kiegyensúlyozottak vagy sikeresek, ha a magun céljai után megyünk.
b.) Tudatosítsuk magunkban, hogy nem annyira a kérés elutasítása arrogáns dolog, hanem az, ha a másik úgy érzi, a személyét utasítjuk el! Ezért biztosítsuk a másik felet a kapcsolat fontosságáról, és hogy az ő személye fontos, csak épp az adott kérés teljesítése nem megy.
c.) Jó ötlet, ha visszapasszoljuk a kérést abban a formában, hogy “szabad választást” adunk a másik félnek – ez főnökökkel szemben különösen taktikus – valahogy így: ezt és ezt már intézem, ezekhez jön a mostani harmadik dolog, a háromra együtt már több idő kell, mi legyen a prioritás, melyiket halasszuk későbbre?
d.) Nagyon ütős Warren Buffet priorizálási módszere, próbáljuk ki:
- Írjuk fel a legfontosabb 25 prioritást!
- Karikázzuk be pirossal a legfontosabb 5-öt!
- A listán lévő összes további tételt jelöljük meg a következő módon:
“tilos az elvégzése és nem-et kell mondani minden ezekkel kapcsolatos kérésre, amíg az első 5 nem teljesült”! https://medium.com/accelerated-intelligence/warren-buffett-really-successful-people-say-no-to-almost-everything-ab78832ffebc Buffet gondolkodásának alapja a jól ismert Pareto-elv. Prioritásaink 20%-a adja eredményünk 80%-át. A többi kérésre szigorúan mondjunk nem-et! Tanuljunk tőle!
Amennyiben szeretnél karrier tanácsadás, vagy életvezetési tanácsadás terén személyes konzultációt, ha személyre szabott tanácsot szeretnél, itt létesíthetsz velem kapcsolatot:
kapcsolat
Olvass tovább:
Milyen munkában lehetnék boldog?
Gyakorlatok a boldogság fejlesztésére 1
Gyakorlatok a boldogság fejlesztésére 2
Szakmai erősségek álláskeresők számára
Interjú kérdések: Mik az erősségei? Tippek