Empatikus vezető
Empatikus vezető: lehet erős vezető egyben?
Nemrég egy cégtulajdonossal arról beszélgettem, jó-e vajon, ha empatikus a vezető a munkahelyen. Azt mondta, érti ő az empátia fontosságát és igyekszik is gyakorolni otthon, de a munkában ódzkodik tőle, mert nem akar gyengének látszódni, és szerinte az empatikus viselkedés gyengének láttatná őt.
Az empatikus vezető viselkedése egyenlő a gyengeséggel?
Az erős vezetőt a munkatársak hitelesnek látják, ha kér vagy utasít, azt a többiek megteszik. Ennek alapja a munkatársak bizalma.
Az empátia gyakorlása jobb agyféltekés folyamat. A látókör szélesítését eredményezi, javítja az észlelési és az intuitív képességet. A vezető számára ez annyit tesz, meg tudja szemlélni a dolgokat a sajátján kívül más látószögből is.
Az empátiáról sokaknak a megértő, dédelgető, segíteni vágyó „anyaszerep” jut eszébe, pedig a munka világában ennél sokkal racionálisabb dolgokat is magában foglal.
Empatikus vezető: empátia-gyakorlatok vezetőknek:
-
Figyelj arra, aki beszél hozzád.
Ne csak a szavaira, hanem a testtartására, az arckifejezésére, a hanglejtésére, a tekintetére, a gesztikulációi részleteire is. Igyekezz elcsípni a mögöttes érzelmeket. Amíg beszél, ne próbálj a saját mondandódon gondolkozni. Vedd észre, hogy sokszor többet érsz azzal, ha figyelsz, mintha beszélsz.
-
Sose szakítsd félbe a másikat.
Legyél úrrá a türelmetlenségeden. Akibe belefojtják a szót, az nem egyetérteni fog azzal aki félbeszakította, pláne ha végighallgatás nélkül adnak neki megoldási javaslatot, hanem passzív ellenállóvá válik, frusztrált ellenségesség alakul ki benne.
-
Mutasd meg, hogy „jelen” vagy.
Ne nézz az órádra, az ajtóra, a monitoron lévő emailekre. Ne csekkold a mobilt. Ezzel mutasd a figyelmedet és hogy fontosnak tartod a mondandóját és a személyét. Nem csak azért, mert így jobb eséllyel megérted a valós üzenetet, hanem azért is mert a figyelem kimutatásával szimpátiát és bizalmat ébresztesz a másikban.
-
Próbáld elhessegetni a hallottak azonnali értelmezését, leegyszerűsítését, minősítését.
Ha ezt tennéd, azzal elzárod magad a lehetséges új perspektíva, új információ, új nézőpont meglátása elől. A minősítés beszűkít, nem enged újat tanulni.
-
Figyeld a saját nonverbális kommunikációdat.
Segít a helyzet jobb megértésében az is, ha tisztában vagy a saját érzéseiddel, amik hatalmukban tartanak.
Próbálj nyitottan állni, ülni. Ha sikerül, az mindenképpen mindkét oldalon növeli a bizalmat és a nyitottságot.
-
Bátorítsd a másikat.
Lehet, hogy nehéz számára a felszólalás, a véleményének kimondása.
-
Személyes érdeklődést is mutass.
Érdeklődj felőle általánosabban is, kérdezz a hogylétéről, esetleg a családjáról, az életéről, a motivációiról. A személyes érdeklődés nagyon erősíti a bizalmat.
További cikkek hasonló témában itt: Az empátia hatalma és itt: Öteletek empátiánk fejlesztésére és itt: Tippek a hatékony munkahelyi kommunikációra
Szeretettel,
Tomori Nóra, karrier coach, karrier tanácsadó, életvezetési tanácsadó